Nyt samarbejde mellem idræt og kultur: Forretningsudvikling og inspiration

IdrætsPlatformen og BARC Scandinavia deler inspiration og viden mellem kunst, kultur og idræt i efteråret 2025. Illustration: Rainer Bleek, Unsplash.com

IdrætsPlatformen og BARC Scandinavia har indledt et perspektivrigt samarbejde i efteråret 2025, som vil give idræts- og kulturaktører mulighed for at lære af hinanden, udvikle konkrete samarbejder samt ikke mindst give idrættens aktører mulighed for at lære af en række stærke kulturaktørers erfaringer med forretningsudvikling, medlemsloyalitet, brug af data og kommunikation.

BARC Scandinavia er eksperter i forretningsudvikling, digitale strategier og kommunikation i kultursektoren, hvor museer, teatre, festivaler osv. ofte arbejder målrettet med at øge loyaliteten og opbygge erhvervsnetværk eller skabe tættere bånd til interessenter og lokalsamfund.

IdrætsPlatformen arbejder for at fremme at fremme uformel kompetenceudvikling, netværkssamarbejder og strategisk udvikling i idrætssektoren

Idrætssektoren befinder sig i et opbrud, hvor eksempelvis en lang række større idræts- og kulturcentre går fra at være rene serviceorganisationer for foreninger og skoler til at opbygge deres egne medlemskoncepter, forene idræt, turisme og kultur - eller til at byde ind på sociale eller sundhedsorienterede funktioner for lokale borgere i samarbejde med kommuner eller NGO’er.

På eventsiden i idrætten oplever man en øget polarisering. På den ene side har vi de helt store og voksende idrætscentre, motionsløb, stævner og arrangementer eller de største professionelle fodbold- og håndboldklubber - på den anden side har vi hovedfeltet af mindre arrangører eller klubber i de store publikumsidrætter, som har behov for at udvikle deres kommunikation, forretningsmodeller og brug af data.

Hensigten med samarbejdet er at skabe større læring, erfaringsudveksling og måske konkrete samarbejder mellem idrættens og kulturens aktører.

Fra IdrætsPlatformens side vil vi gerne hjælpe idrætsaktører med at tappe ind i de dybe erfaringer med kommunikation, forretningsudvikling og medlemskoncepter, man finder hos BARC Scandinavia. Omvendt ved vi fra idrætten, at netop idrætsaktører ofte har en enestående evne til at skabe lokal sammenhængskraft og loyalitet, som kulturinstitutioner ofte kun kan drømme om.

Spændende arrangementer og snitflader
Gennem samarbejdet kan IdrætsPlatformen tilbyde en række spændende webinarer og netværksmuligheder i efteråret 2025. BARC Scandinavia afholder en workshop om forretningsudvikling, digital udvikling og kommerciel konceptudvikling for idrætsfaciliteter og andre idrætsaktører på Idrættens Branchedage i Vejen den 11.-12. november 2025.

IdrætsPlatformen kan samtidig tilbyde idrætsaktører rabat til Kulturkraft25 konferencen i København den 3. oktober 2025 samt BARC Scandinavias master class ’Når kultur og kunst møder sport’ den 2. september 2025 i Parken i København.

Yderligere oplysninger

Læs mere om BARC Scandinavia (Business of Art & Culture) på dette link.

Læs mere om IdrætsPlatformens webinar: Kommerciel udvikling af faciliteter, events og sportsklubber, mandag den 25. august 2025 kl. 09.00-10.00

Læs mere om masterclass “Når kultur og kunst møder sport” i København den 2. september 2025. Benyt dette link.

Læs mere om Kulturkraft25 den 3. oktober 2025 på dette link

Læs mere om Idrættens Branchedage den 11.-13. november 2025 på dette link.

Kontakt:
Martin Buch Hegaard, CEO og founding partner, BARC Scandinavia, tlf. +45 3024 7910, martin@barcscandinavia.com
Henrik H. Brandt, daglig leder af IdrætsPlatformen, tlf. +45 29210972, henrik.brandt@idraetsplatformen.dk

Previous
Previous

“Welcome to Wrexham” på Kulturkraft25

Next
Next

Mellem medlemskoncepter og foreningsmedlemmer